П`ятниця, 2024-04-26, 14:08:48
Вітаю Вас Гість | RSS

КАБІНЕТ ЗАВУЧА

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 52
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів


План-конспект уроку "Внутрішні води Африки: озера, льодовики, болота, піземні води. Використання водних ресурсів"
2015-10-29, 23:41:15
Тема:             Води суходолу Африки (озера, льодовики, болота, підземні води).
Використання водних ресурсів. Практична робота № 3 (продовження).
 
Цільова група: 7клас
Тривалість: 45 хв.
Мета:
  • сформувати уявлення про внутрішні води материка, особливості існування та нерівномірність поширення залежно від рельєфу та клімату;
  • охарактеризувати найбільші озера материка;
  • формувати вміння висловлювати власні судження думки, самостійно працювати з різними джерелами інформації, уміння систематизивувати досліджуваний матеріал, логічно і аргументовано його викладати;
  • розвивати просторову уяву вміння аналізувати й синтезувати інформацію, отриману із розповідей однокласників, уміння працювати з картами, удосконалювати навички самостійної навчально-пізнавальної діяльності, навички раціонального використання води, сприяти розвитку інтересу до гідрології;
  • виховувати любов до природи Землі, потребу у збереженні її унікальності, почуття відповідальності за наслідки людської діяльності, комінікативні здібності, уміння працювати в колективі.
Операційні цілі (завдання):
Після закінчення уроку учень
Знає
  • географічну номенклатуру (ріки, озера, водоспади Африки), позначає і показує на карті
Характеризує
  • розміщення озер на материку
Розуміє
  • роль клімату та рельєфу у розміщенні вод суходолу Африки
  • значення водних ресурсів материка
Вміє
  • показувати на карті найбільші ріки, озера, водоспади Африки, роміщення боліт, льдовиків та підземних вод матертика
  • висловлювати власну думку на підставі документальних матеріалів, поданої інформації, наявних знань
Може
  • аналізути склад та розміщення внутрішніх вод Африки;
  • характеризувати ріки, річкові басейни, озера материка;
  • аналізувати шляхи раціонального використання водних ресурсів Африки;
  • виявляти ініціативу, лідерські якості, підприємницькі здібності.
 
Методи і техніки:
Гра «Мікрофон»
Робота з картою
Аналіз проблемних ситуацій
Міні-дослідження
Випереджувальні завдання
Робота в групах
«Вірю – не вірю»
ІКТ (презентація)
Обладнання:
Проектор, екран, ноутбук, фізична карта Африки, атлас материків і океанів, контурні карти, підручник, додаткова література
Допоміжні матеріали:
Додаток 1. Презентація «Внутрішні води Африки».
Додаток 2. Географічний диктант
Додаток 3. Правила роботи у групах
Додаток 4. Конверти із завданнями для груп (4-5)
Додаток 5. Завдання для рефлексії
________________________________________________________________________________
 
Хід уроку
  1. Вступна частина
  1.1.  Привітайтеся, поцікавтеся настроєм учнів, побажайте плідної праці та позитивних емоцій під час уроку. Налаштуйте учнів на роботу.
  1.2. Запропонуйте визначити власну готовність до уроку, наголосіть на необхідності бути активними, уважними, дієвими; працювати так, щоб «гості» після заняття  забажали здійснити реальну подорож до Африки…
 1.3. Наголосіть на тому, що  Африка  -  це надзвичайний материк, таємничий загадковий…  Африку відвідували мандрівники, дослідники, науковці, поети присвячували вірші … запропонуйте учасникам заняття вірш  Миколи Гумільова Сердце Африки пенья полно и пыланья,
И я знаю, что, если мы видим порой
Сны, которым найти не умеем названья,
Это ветер приносит их, Африка, твой!
1.4. Створіть умови для проведення гри «Мікрофон», в ході якої учні доведуть, що Африка – незвичайний материк, континет-рекордсмен.
1.5. Повідомте учням тему та мету уроку, запропонуйте записати тему у зошит.
1.6. Наголосіть на меті уроку та завданнях, які вони виконуватимуть сьогодні.
1.7. Перевірте домашнє завдання через гру «Вірю – не вірю» (Додаток 2).  
 
 
  1. Основна частина
  2. 2.1.Здійсніть активізацію шляхом відповідей на запитання:
  • Що таке озеро?
  • Які бувають озера за походженням улоговин?
  • Які є озера за гідрологічним режимом?
  • Які є озера за вмістом солей у воді?
  • 2.3. Запропонуйте учням, користуючись картою Африки, назвати найбільші озера. Де найбільше озер на материку? Яку форму мають улоговини цих озер? Чому?
  • 2.4. Поділіть клас на 4(5) групи, запропонуйте обрати керівника, доповідача, посередника, секретаря. Правила роботи у групах – додаток 3.
  • 2.5. Роздайте групам завдання – таблиці, які мови мають заповнити, користуючись картами атласу та текстом підручника § 16 ст. 82-83, додатковою літературою (Додаток 4). Учні груп характеризують по одному озеру.
  • 2.6.  Коли час вийде, надайте слово учасни.кам груп, які зачитують характеристику озер за таблицею, учасники інших груп заповнюють таблицю, слухаючи своїх колег. Характеристику озер супроводжуємо презентацією (фото): Танганьїка, Вікторія, Тана, Чад, Ньяса.
  • 2.7.Запропонуйте учасникам груп кілька проблемних питань для поглиблення знань про озера материка.
  • Чи можуть Ньяса, Танганьїка з часом поглибитись, розширити береги? Чому?
Зачитайте опис озера  Танганьїка («блакитна перлина Африки») для образності уявлень про водойму: «Дивна прозора світло-блакитна вода цього озера іноді буває рівною, як поверхня ставка. Вона буває така гладенька, що жінки ходять дивитися на себе наче у дзеркало. Але часто на озері підіймається сильне хвилювання, тоді озеро темніє, стає майже чорним; величезні хвилі, вируючи, викидаються на берег, і лихо тому, кого ця буря захопить у човні. Могутні хвилі перекидають величезні туземні човни-довбанки мов горіхову шкаралупу».
  • Озеро Чад безстічне. Ріки приносять у нього води, в яких розчинені солі, які мають накопичуватись в умовах сухого клімату і значного випаровування…
2.7. Запропонуйте учням висловитись. Надайте слово учню, який отримував випереджувальне завдання – з’ясувати таємницю озера Чад. Учень виступає у ролі експерта, а також рекомендує однокласникам додаткові джерела інформації, якими він скористався.
2.8. Продемонструйте за допомогою презентації фото, які показують динаміку зміни площі поверхні озера Чад, наголосіть на проблемах, які загрожують у разі зникнення озера.
2.9. Організуйте виконання практичної роботи і запропонуйте учням позначити озера на контурних картах.
2.10. Запропонуйте учням пригадати - які ще води крім рік і озер ми відносимо до вод суходолу (льодовики, болота, підземні води).
2.11. Запропонуйте учням провести міні-дослідження:
  • За картою встановити місця та причини поширення боліт, їх значення.
  • За підручником та картою охарактеризувати підземні води: місця їх поширення, значення.
  • За картою встановити, де на найжаркішому материку є льодовики, їх значення.
  • Як жителі Африки використовують водні ресурси материка (Додаток 5).
  • 2.12. Надайте слово представникам груп, супроводжуючи їх розповіді презентацією (фото).
  • 2.13. Надайте слово представнику 3 групи. Запропонуйте математично довести, наявність умов на вершинах африканських гір для формування льодовиків. (Гори лежать у екваторіальному поясі, де середньорічна температура + 25 °С. відносні висоти гір – від підніжжя до вершин більше 5 км, температура знижується на кожний кілометр на 5,5 °С/км. перемноживши 5 км х 6 °С= 30°С. Різниця температур  (25-30°С)   -5°С – від’ємне число, яке свідчить, що є умови для утворення льодовиків)
  • 2.14. Для емоційності сприйняття інформації про водні ресурси пригадайте міф про Прометея, який передав людям вогонь, розкажіть кенійську легенду про масая, який переміг богів, щоб принести людям найвищу цінність – воду…
2.15. Надайте слово представникам 4 групи. При потребі заохочуйте учнів інших груп доповнювати однокласників та висловити думки щодо раціонального використання води.
2.16. Наголосіть на загадковості материка, на здатності закохувати в себе мандрівників… «Африка – невиліковна пристасть: вхихнеш пил її червого грунту – латериту, почуєш багатоголосий бій тамтамів, побачиш у відблиску нічних багать в якому-небудь глухому селищі танцюристів у заворожуючих масках, і складно буде повертатись із цього таємничого світу. Зустрінешся обличчям до обличчя з цим незвичайним континентом, часом віриш у правдивість неправдоподібних легенд і розповідей, у справжність казок, що з дитинства захоплювати уяву» (В.Корочанцев).
2.17Для закріплення матеріалу запропонуйте учням кілька цікавих запитань (Додаток 6).
 
  1. Підсумкова частина
  3.1. Підведіть підсумки заняття. Запитайте учнів, чи корисною була сьогодні робота, чи дізнались чогось нового.
  3.2. Подякуйте за активність, акцентуючи увагу на конкретні якості, уміння учасників.
  3.3.  Подайте домашнє завдання: опрацювати § 16, підготувати повідомлення про цікаві  тварини, рослини Африки, повторити географічну номенклатуру.
  3.4.  Висловіть побажання учням здійснити реальну мандрівку до Африки, наголосіть на необхідності отримання професії, яка б приносила як моральне, так і матеріальне задоволення і сприяла б реалізації життєвих планів, здійсненню мрій.  
 
 
 
 
 
 
 
 
________________________________________________________________________________________________________
Додаток 1. Презентація «Внутрішні води Африки: озера, болота, льодовики, підземні води»
________________________________________________________________________________________________________
Додаток 2. «Вірю – не вірю»
  1. Ніл - найдовша річка світу (не вірю).
  2. Конго, Заїр  - найповноводніша ріка материка (вірю).
  3. Ріки Африки належать до басейнів яких трьох океанів (не вірю).
  4. Найгустіша річкова сітка в центральній Африці, на екваторі (вірю).
  5. Ріки Африки живляться, в основному дощовими водами (вірю).
  6. Річка Білий Ніл берез початок із озера Тана  (не вірю, Кагера впадає в озеро Вікторія, з якого витікає  р.Білий Ніл)
  7. Напрям та характер течії річки визначає клімат ( не вірю - рельєф).
  8. Річку Окаванго  «поглинає» пустеля Калахарі (вірю, у пустелі, річка утворює дельту, зникаючи у пісках).
  9. Річка Ніл   повноводна протягом року (не вірю – Конго - на екваторі).
  10. Найширший водоспад світу знаходиться на річці Замбезі (вірю – водоспад Вікторія,  названий Лівінгстоном на честь англійської королеви.
  11. Річка Шарі належить до басейну внутрішнього стоку (вірю, впадає в озеро Чад).
  12. Річка Нігер утворює багато порогів і водоспадів, має нерівномірний стік, впадає в Гвінейську затоку (вірю).
_____________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток 3.     Правила роботи у групах
Робота у групах дасть змогу вам набути навичок спілкувння і співпраці. Правила роботи у групах допоможуть вам організувати роботу.
  1. Швидко розподіліть ролі у групі. Визначтесь, хто буде керівником, посередником, секретарем, доповідачем. Намагайтесь виконувати різні ролі.
Керівник (спікер):
  • зачитує завдання групи;
  • організовує порядок виконання;
  • пропонує учасникам групи висловитись по черзі;
  • заохочує групу до роботи;
  • підбиває підсумки роботи;
  • за згодою групи визначає доповідача.
Секретар:
  • веде коротко і розбірливо записи роботи результатів своєї групи;
  • як член групи має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або допомогти доповідочеві.
Посередник:
  • стежить за часом;
  • заохочує групу до роботи.
Доповідач:
  • чітко висловлює думку до якої дійшла група;
  • доповідає про результати роботи групи.
  1. Починайте висловлюватись спочатку за бажанням, а потім по черзі.
  2. Дотримуйтесь правил активного слухання, головне – не перебивайте один одного.
  3. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
  4. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
  5. Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.
  6.  
Додаток 3.    Характеристика озер Африки
Назва озера Походження улоговини Глибини Режим Береги Особливості. Значення.
1. Танганьїка          
2. Вікторія          
3. Тана          
4. Чад          
5.Ньяса          
__________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток 4.  Міні-дослідження
Група 1. За картою встановити місця та причини поширення боліт, їх значення.
Група 2. За підручником та картою охарактеризувати підземні води: місця їх поширення, значення.
Група 3. За картою встановити, де на найжаркішому материку є льодовики, їх значення.
Група 4. Як жителі Африки використовують водні ресурси материка.
___________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток 5.
  1. У відомій алмазами Ботсвані, 84 % якої займає пустеля Калахарі, традиційне національне вітання потрапило на державний герб. Ми говоримо «Добридень», ботсванці ж вітаються : «Пула». Більше того, їхня грошова одиниця називається пула. Це слово являє собою певне побажання. Яке саме? (Нехай буде дощ!)
  2. Африканське прислів’я говорить, що така людина для Африки, навіть із розплющеними очима сліпа. Що це за людина? (Приїжджа)
  3. Закінчіть єгипетську приказку: «Лише перепливши Ніл, можна ображати…» (крокодила).
  4. Фінський Санта Клаус живе у Лапландії. А де розташована резиденція африканського Санти? (на Кіліманджаро).
  5. Ми звикли, що написи поруч із зображенням черепа та схрещених кісток забороняють виконувати певні дії. А напис із подібним зображенням, установленим біля джерела на горбі Седдл-Хілл у пустелі Наміб, навпаки,  - закликає виконати певну дію. Яку саме? (запастися водою – у перекладі українською мовою напис звучить так: «Наповніть ваші фляги водою», це єдине джерело в пустелі Наміб»).
  6. Який географічний об’єкт африканські тубільці називали Мозі-Оа-Тунья, що значить «дим, який гримить»? (водоспад Вікторія)
__________________________________________________________________________________________________________________________
 
Категорія: Основна і старша школа | Додав: Galina
Переглядів: 1170 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2024