24 лютого 2015 року в Міністерстві освіти і науки України під головуванням міністра освіти і науки Сергія Квіта та за участю заступника міністра Павла Полянського відбулася робоча нарада з директорами департаментів (управлінь) освіти і науки обласних державних адміністрацій.
Міністр освіти і науки Сергій Квіт, розпочинаючи засідання, окреслив основні питання, які потребують спільного обговорення. За словами Сергія Квіта, цьогоріч є намір уперше започаткувати для учнів літні школи з вивчення іноземних мов. Це волонтерський проект, у рамках якого вчителі, носії іноземних мов та студенти відповідних спеціальностей на волонтерських засадах навчатимуть школярів тієї іноземної мови, яку оберуть для себе учні. Попередньо заплановано, що такі школи проходитимуть в інтерактивній формі та жодним чином не будуть продовженням навчальної програми.
Заступник міністра освіти і науки Павло Полянський додав, що участь учнів у мовних таборах має бути лише добровільною. На думку заступника міністра, це доцільна і корисна заміна так званих літніх оздоровчих таборів, які в сенсі оздоровлення сьогодні залишаються лише формальністю і відбуваються у форматі «оздоровлення на асфальті».
«Цього літа оздоровчі табори будуть створені лише там, де є бажання батьків, учнів, педагогів і – обов’язково – відповідні умови», – додав Павло Полянський.
На нараді було обговорено нове Положення про проведення державної підсумкової атестації (ДПА). Заступник міністра освіти і науки звернув увагу директорів управлінь на шість основних нововведень. По-перше, завдання для ДПА складає кожна школа окремо і не повинна погоджувати їх із районними, обласними департаментами освіти чи з Міністерством. Відповідальність за якість завдань і достовірність результатів тепер покладена на школи. Жодних друкованих збірників чи розв’язників завдань для ДПА не передбачено. По-друге, всі без винятку учні 4-х, 9-х та 11-х класів відтепер проходять ДПА в письмовій формі. Державна підсумкова атестація може розпочатися в будь-якій годині, яку визначить сама школа. Рекомендований період для проведення ДПА – з 12 до 21 травня.
Павло Полянський наголосив, що для учнів 4-го класу державна підсумкова атестація має проходити у вигляді звичайної контрольної роботи, а для учнів 9-го класу ДПА проходитиме з української мови, математики або історії України і третього предмета за вибором школи. Рішення щодо 3-го предмета школа приймає самостійно, порадившись із батьками. Для учнів 11-го класу ДПА також проходитиме з трьох предметів. Атестація з української мови відбуватиметься у формі ЗНО, й учні складатимуть її не в школах, а на пунктах тестування 24 квітня. Атестацію з математики чи історії України та третього предмета на вибір учня 11-класники проходитимуть уже в школі орієнтовно в період із 22 до 28 травня (детальніше – в новому Положенні про ДПА, затвердженому Наказом МОН № 1547 від 30.12.2014, та в наказі МОН №192 від 20.02.2015 про проведення ДПА у 2015 році).
Заступник міністра освіти і науки Павло Полянський також наголосив на необхідності з розумінням ставитися до випускників Криму та Донбасу, для більшості яких навчальний рік так і не розпочався. «Це наші діти, і ми маємо надати їм шанс на майбутнє та реалізувати їхнє право на освіту», – сказав заступник міністра.
Ігор Лікарчук, директор Українського центру оцінювання якості освіти, повідомив, що станом на сьогодні для участі в ЗНО зареєструвалися понад 217 тисяч випускників, що становить майже 100 % від усіх випускників України в 2015 році. Проблемною залишається 41 школа ІІІ ступеня, з цих шкіл на ЗНО не зареєструвався жоден випускник, і 66 загальноосвітніх закладів, де реєстрацію пройшла лише половина учнів. Ігор Лікарчук також звернув увагу директорів департаментів освіти, що ЗНО-2015 проходитиме в складних умовах із погляду безпеки, тому питання унеможливлення на пунктах тестування надзвичайних ситуацій та інших ризиків потребує пильної уваги на рівні обласних адміністрацій. Окрім того, УЦОЯО зараз важлива і необхідна допомога із залученням приблизно 18 тисяч педагогічних працівників, які будуть присутні на пунктах тестування 24 квітня та відповідально виконуватимуть покладені на них обов’язки.
Директор Українського центру оцінювання якості освіти також зазначив, що цьогоріч запроваджується нова система визначення результатів ЗНО, а саме – поріг «склав»/ «не склав». Результати тих абітурієнтів, які складуть ЗНО, будуть визначені в шкалі від 100 до 200 балів. Ті ж абітурієнти, які не складуть, залишаться поза вступною кампанією в 2015 році. Поріг «склав»/ «не склав» визначатимуть спеціально сформовані експертні групи, куди мають увійти кращі вчителі, методисти та працівники вишів. Допомога у формуванні таких експертних груп також потрібна на місцевих рівнях.
Активно на нараді обговорювалося питання щодо нового Порядку атестації навчальних закладів, значна увага учасників приділялась розвантаженню навчальних програм, що вже реалізовано в програмах 1-4 класів, й очікується в програмах основної та старшої школи (5-11 класи). Під час засідання було наголошено, що йдеться не про створення концептуально нових програм, а про видалення повторів і надмірностей з тих, що наявні сьогодні. Абсолютно нові програми створюватимуть уже в контексті нового закону «Про освіту», проект якого зараз розробляють.
Під час наради також обговорено такі питання: скорочення звітності у школах і надання вчителю можливості виконувати його основну функцію – якісно навчати дітей; концепція патріотичного виховання, що надалі має знайти своє відображення у підручниках і навчальних програмах; видрук підручників та освітня субвенція відповідно до нового Закону «Про бюджет» 2015 року.
|